הליך חדלות פירעון – שאלות ותשובות

מה זה הליך חדלות פירעון?

חדלות פירעון היא בעצם מצב שבו הגיע החייב לחדלות פירעון. כלומר, סך החובות שלו עולה על סך הנכסים שלו. מצב זה נוצר מסיבות שונות; הלוואות, התנהלות פיננסית לקויה, אי עמידה בהתחייבויות וכו'. במקרה כזה, כאשר נוצר חוב מעל סכום מסוים (מתעדכן מידי שנה), באישור בית המשפט יכול החייב עצמו או הנושים שלו להצהיר על חדלות פירעון.
הליך פשיטת הרגל מתנהל בתחילתו ע"י האפוטרופוס הכללי עד למינוי נאמן על ידי בית המשפט, לאחר מכן תפקידו של האפוטרופוס הוא לפקח על ההתנהלות ולדווח לבית המשפט.
תפקידו של הנאמן הוא כינוס נכסיו של החייב ומימושם לטובת הנושים. כלומר, כל הנכסים הקיימים אצל החייב עוברים לנאמן למטרת ריכוזם במקום אחד וקבלת תמונה כוללת על מצב החובות. הנאמן אחראי על מכירתם במטרה לפרוע את חובות החייב ולהחזירם לנושים לפי סדר זכאותם.
כאשר מדובר בחברה, מתרחש הליך דומה של הצהרה של חדלות פירעון והוא נקרא פירוק חברות.

מה ההבדל בין הוצאה לפועל חדלות פירעון?

הוצאה לפועל נפתחת כנגד החייב מטעם גורם אחר, אחד הנושים, וחדלות פירעון יכולה להפתח גם ביוזמת החייב כלפי עצמו. הוצאה לפועל הוא הליך שמטרתו לגבות את החוב, ואילו חדלות פירעון הוא הליך מעכב או מבטל הוצאה לפועל שמטרתו לגבות את החוב או למחוק אותו במידה והתנאים מאפשרים.

מי יכול להגיש בקשה לחדלות פירעון?

את הבקשה להתחלת תהליך חדלות פירעון יכול להגיש החייב או אחד הנושים. במידה ואחד הנושים מגיש כנגד החייב שלו בקשה לחדלות פירעון, והבקשה מאושרת, תכפה חדלות פירעון על החייב גם נגד רצונו.

האם אפשרי לקבל אישור על בקשה לחדלות פירעון גם נגד אדם שיש נגדו תיק בהוצאה לפועל?

אפשר להגיש בקשה לחדלות פירעון ולקבל עליה אישור גם אם נגד החייב יש תיק פתוח בהוצאה לפועל, אך אין חובה שיהיה תיק פתוח בהוצאה לפועל כדי שבקשה לחדלות פירעון תאושר. כאשר בקשת פשיטת הרגל מתקבלת ומאושרת, הליכי ההוצאה לפועל מוקפאים עד סיום הליך פשיטת הרגל, ובמידה והחובות מוסדרים במסגרתו, תיק ההוצאה לפועל נסגר.

האם הליך חדלות פירעון יכול להסתיים במחיקת כלל החובות של החייב?

בהחלט ובהמון פעמים זה אכן המקרה, אבל חשוב לדעת שחובות מסוימים כמו קנסות, מזונות או חובות שנוצרו במרמה לא ימחקו לעולם, גם לא בסיום פשיטת הרגל המקלה ביותר על החייב.

כיצד ניתן להיעזר בתהליך חדלות פירעון להתייצב כלכלית?

במידה והליך חדלות פירעון הסתיים בצו הפטר ולא לפני, מצבו הכלכלי מיד עם קבלת צו ההפטר (גם אם הוא על חלק מסכום החובות וגם אם מדובר במחיקת חובות מלאה) מקבל תפנית חיובית. חובותיו נפרשים לתשלומים נוחים לטווח ארוך או מבוטלים לחלוטין, ונכסיו ממומשים כדי להפחית את עומס החובות.
חשוב להבין שסיומה של חדלות פירעון במקרים מעין אלו הוא חיובי מאוד ועוזר לחייו לפתוח דף חדש ולהתחיל מההתחלה.

הלכה למעשה-מה אני צריך לעשות?

השלב הראשון בהכרזת חדלות פירעון הוא מילוי טופסי בקשה וטופסי ויתור סודיות בהתאם להוראות בית המשפט. מומלץ להיוועץ בעו"ד כבר בשלב זה של התהליך מפני שמידע חסר או טעות במילוי הפרטים עשויה להיחשב כמידע שקרי ועלולה להוביל לתביעה פלילית.
השלב הבא הוא הגשת הטפסים במשרדי הכונס הרשמי לקבלת שובר תשלום לפתיחת תיק שלאחריו נקבעת פגישה עם נציג הכונס הרשמי אשר עפ"י כל המידע שהוגש קובע סכום החזר חודשי מקסימלי שבו החייב יוכל לעמוד ובתום התהליך הבירוקרטי ואיסוף מסמכים ניתן לגשת לבית המשפט לשם התחלת התהליך.

אל תוותרו על הזכויות שמגיעות לכם
פנו אלינו עוד היום בטלפון לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות!

או מלאו כבר עכשיו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם:

צרו קשר עוד היום

לייעוץ ללא התחייבות מלאו את הפרטים: